Haastpas - Te Anau - Milford Sound - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Harry en Lijnie Kievit - WaarBenJij.nu Haastpas - Te Anau - Milford Sound - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Harry en Lijnie Kievit - WaarBenJij.nu

Haastpas - Te Anau - Milford Sound

Door: Harry

Blijf op de hoogte en volg Harry en Lijnie

18 Oktober 2016 | Nieuw Zeeland, Te Anau

16-10
De weermannen/vrouwen in NZ kunnen het weer ook niet voorspellen. Voor de komende week is alleen maar regen opgegeven. Echter het is wel bewolkt, maar droog en af en toe komt het zonnetje om de wolken heen kijken. Een lange rit (300 km) langs de kust, door de bergen, de Haast pas, en langs wijngaarden en boomgaarden.
De weg volgt kilometers lang de Haastrivier met een schitterend uitzicht op de met bossen bedekte westhelling van de Southern Alps. De vegetatie is hier weer zeer gevarieerd, een vruchtbaar regenwoud vol hangplanten, klimplanten en boomvarens. Via de Haastpas, met 563 m de laagste pas kom je duidelijk weer in de 'bewoonde' wereld. Onderweg een aantal wandelingen gemaakt naar de Thunder Creek Falls, Roaring Billy Falls en de Blue Pools Walk door een bos van Silver Beech (zilver beuk). De tocht is langs verschillende meren met helder blauw water en mooie uitzichten. Onderweg veel one lane bridges, de langste enkele honderden meters. Overnacht op free camping site Lowburn Harbour in de buurt van Cromwel, aan het Dustan Lake.
17-10
Ook vandaag hebben de weersvoorspellers het verkeerd. Als we 's ochtends om 9.00 wegrijden is het wel bewolkt, maar droog en al 19 graden. In queenstown een korte stop gemaakt. Weer een afwisselende route met vele fotostops. Om half drie uur zijn we al in Te Anau.
Een aantal dagen geleden hebben wij al 3 nachten geboekt op Top 10 Holiday Park Te Anau. Ook hebben we via internet een VIP arrangement naar Milford Sound geboekt. In het centrum boeken wij voor woensdag een dagtrip naar de Doubtfull Sound.
18-10
Vannacht is het gaan regenen, onweren en hard gaan waaien. Op tijd opgestaan, want om 10 voor 8 worden we met een luxe VIP bus (18 persoons) opgehaald. Echter...........
Door de hevige regen en harde wind is de weg naar Milford Sound gesloten. Veel water en omgewaaide bomen op de weg. Om half 11 krijgen we te horen of de trip nog doorgaat of verplaatst wordt. Om half elf is de weg vrij en vertrekken we met 5 personen. Volgens de chauffeur hebben we heel veel geluk vanwege de hevige regenval. Hierover later meer.
De 119 km lange weg van Te Anau naar de Milford Sound is een van de mooiste en schilderachtigste routes van NZ. Gemiddeld valt er hier 6 - 9 meter regen per jaar. Fjordland National Park is met zijn 12.500 vierkante km het grootste natuurpark van NZ. Het gebied kent een bijzondere geologie, fauna en flora en en spectaculair landschap. Het park bestaat voornamelijk uit bergen, bossen en water. Tussen de 14 fjorden en 5 grote meren, in de ijstijd door gletsjers uitgesleten, rijzen steile bergen op. Ongeveer 19 km vanaf de Milford Sound ligt de Homer tunnel, 1,2 km lang, eenbaans. Het verkeer wordt tussen 9.00 uur en 18.00 uur geregeld met een stoplicht. Tijdens de maximaal 15 minuten op groen mag je de tunnel inrijden. Na 18.00 uur verwacht men eigenlijk geen verkeer meer en zoek je het maar uit. In de tunnel zijn 2 kleine passeerstroken. De tunnel is nauwelijks verlicht en het water stroomt langs de wanden. Halverwege de tunnel begint de afdaling met een hellingsgraad van 10%.
Waarom, volgens de chauffeur, geluk?
Door de enorme regenval zijn er langs de route meer dan 1000 watervallen te zien. Op sommige plaatsen klettert het water met enorm geraas naar beneden.
De boottocht, met lunchbuffet, duurt 2 uur en gaat tot aan de Tasman Zee. Onderweg vele watervallen en op enkele plaatsen zeehonden. Door de vele regen geen dolfijnen of pinguins. Op de terugweg nog een stop bij een snelstromende rivier gemaakt. Het is droog als we om 17.00 uur op de camping aankomen.
Een zeer mooie, aan te bevelen tocht.

• 18 Oktober 2016 - 11:13

Ben Schermers:

Mooi Harry!

Schitterend die route van Te Anau naar de Sounds!!
    Helaas geen dolfijnen en pinguins zie ik. Maar dat mag de pret vast niet drukken.

Ook weer allerlei verhalen van jullie waardoor de herinneringen hier weer boven komen.
    Errug mooi, geniet er nog maar van. Voor je het weet ben je weer terug ;).

Grt. Ben

• 18 Oktober 2016 - 19:49

Joke:

Geweldig, schitterende natuur. ga toch maar sparen geloof ik

groet uit het natte kille nederland